Tracy Byrne kids

Zdravé nohy pro vaše dítě

Základem zdravých a aktivních dětských nohou je chůze naboso, vhodná obuv a cílevědomé cvičení.

Dr. Christian Larsen ve své knize Zdravé nohy pro vaše dítě (Poznání, 2008)  nabízí odpovědi na otázky, co dělat, když má dítě vbočené ploché nohy nebo jiné ortopedické problémy, na co si dávat pozor při nákupu obuvi a jaká cvičení mají pro dítě skutečně smysl. Uvádíme několik zajímavých citátů na zamyšlení.

Výhody běhání naboso

  • dětem se vyvinou silné, pěkně formované nohy
  • díky častému chození bosky odpadá polovina všech problémů v dospělosti.

Správná dětská obuv

  • vhodná délka: prostor na prsty musí mít rezervu 1 -1,5 cm a dostatečnou výšku
  • vhodná šířka: získáme ji po změření délky a šířky nohy
  • svrchní materiál: prodyšný a poddajný
  • podrážka: tenká, ohebná a rovná
  • vystýlka: rovná, v žádném případě se nesmí svažovat dovnitř.

Omyl století: tlumení nárazů

Klinická vyšetření jasně ukazují: Příliš dokonalé tlumení nárazů je příčinou mnoha potíží se šlachami a svaly. Měkké a silné podrážky na sportovní obuvi se systémem vzduchových komor apod. způsobují právě to, čemu mají údajně zabránit: poškozují stabilitu a zvyšují nebezpečí chronického přetěžování. Sportovní obuv budoucnosti bude mít elasticky pružné a tenké podrážky.

Nesprávný reflex

Vložky pro problematické nohy jsou předepisovány podvědomě. Nikoli z přesvědčení, nýbrž ve víře, že si to rodiče přejí. Jen každý šestý pár vložek má z lékařského hlediska smysl. Správný reflex je: upřednostnit aktivní gymnastiku před pasivní podporou.

Každé šesté dítě nosí v botách vložky. Poznatek, který nás zklame: jen 15 procent z toho má jasnou lékařskou indikaci.

Vbočené nohy a dolní končetiny do X jsou úplně normální. Budování klenby a vyrovnávání dolní končetiny potřebují čas. Tato vývojová fáze by však měla být ukončena na počátku doby výměny zubů.

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *